#1: Klimatizační soustava pro model Kia EV9 slibuje vyšší pohodlí pro celou rodinu

Stáhnout PDF Stáhnout DOC

- Zcela nová Kia EV9 prochází testováním s cílem optimalizovat systém vyhřívání, odvětrávání a klimatizace (HVAC)

- Pokrokové tepelné čerpadlo vyvažuje pohodlí v kabině s nízkou spotřebou energie

- Nezávislá soustava klimatizace pro přední a zadní část vozu a nový ovládací panel klimatizace pro ještě vyšší uživatelské pohodlí

Kia EV9 nabízí špičkový komfort v kabině – dokonce i za těch nejextrémnějších podmínek. Všechny vozy Kia jsou v rámci vývoje testovány za extrémního horka i chladu s cílem zajistit (krom dalšího), aby jejich systémy vyhřívání, odvětrávání a klimatizace (HVAC) s přehledem zvládly jakoukoli situaci. Výjimkou není ani nejnovější elektrické SUV uvedené značky.

Součástí termoregulační soustavy pro zcela nový model Kia EV9 je tepelné čerpadlo, soustava klimatizace a funkce pro odmrazování. Dále je zde nový intuitivní ovládací panel a vylepšené stropní průduchy pro maximální praktičnost a uživatelské pohodlí. Uvedené funkce testovali konstruktéři za nejrůznějších podmínek, například na severu Švédska a jihu Španělska, aby zajistili maximální funkčnost a účinnost i za těch nejextrémnějších venkovních teplot.

„Zbrusu nová Kia EV9 je důkazem, že zákazníci vyznávající trvalou udržitelnost se nemusejí uchylovat ke kompromisům,“ uvádí Richard Peiler, manažer skupiny vývojových projektů ‚HVAC & PT Cooling‘ z Technického centra Skupiny HMG. „EV9 prostřednictvím těchto špičkových funkcí nastoluje nová měřítka v segmentu e-SUV a přináší veškeré myslitelné pohodlí a praktičnost moderních SUV při nulových výfukových emisích.“

Tepelné čerpadlo pro maximální účinnost – a maximální dojezd

Na rozdíl od většiny elektromobilů, které v rámci klimatizace používají standardní elektrické topení, je Kia EV9 vybavena hospodárnějším tepelným čerpadlem. Tepelné čerpadlo funguje na obráceném principu chladničky: když se venku ochlazuje, vnitřek vozu se vyhřívá. A s ohledem na co nejvyšší provozní hospodárnost se k vyhřívání kabiny využívá i odpadní teplo z elektromotorů a systému výkonové elektroniky. Tyto energetické úspory mají samozřejmě příznivý vliv na dojezd vozidla. Jelikož se k vyhřívání kabiny spotřebuje méně elektřiny, zůstává jí více k dispozici pro samotný pohon vozidla.

„Naším cílem je vyladit soustavu klimatizace tak, aby nabízela optimální kompromis mezi komfortem v kabině a spotřebou energie,“ říká Peiler. „Jsme přesvědčeni, že uživatelům EV9 budeme moci nabídnout komfortní vnitřní prostředí i vyhovující dojezd.“

Vícezónová klimatizace a vylepšené stropní výdechy ventilace: více pohodlí pro každého

Kia EV9 se třemi řadami sedadel až pro sedm cestujících je dokonalým vozem pro výlety s rodinou nebo skupinou přátel. Díky dvěma nezávislým soustavám klimatizace vznikly samostatné zóny pro řidiče, předního spolujezdce a cestující na zadních sedadlech. Standardem jsou i odvětrávaná a vyhřívaná sedadla v prvních dvou řadách, což znamená, že zbrusu nová Kia EV9 dokáže zajistit všem na palubě ještě více pohodlí. Vylepšení se týká i odporového vinutí vyhřívaných sedadel s ohledem na nižší spotřebu energie.

„Dvě nezávislé soustavy HVAC nepřinášejí pouze více pohodlí – také zamezují zbytečné spotřebě energie,“ říká Gregor Krumboeck, manažer produktového marketingu ze společnosti Kia Europe. „EV9 dokáže šetřit energií tím, že vypíná klimatizaci pro prázdná sedadla nebo ty cestující, kteří to nechtějí.“

Během zkoušení odladili konstruktéři Kia řídicí algoritmus klimatizace tak, aby dosáhli co nejvyššího pohodlí v kabině a optimalizovali spotřebu energie za extrémně vysokých nebo nízkých teplot. Systém klimatizace v kabině může teplotu, intenzitu a směr proudění vzduchu regulovat automaticky, ale stejně tak mohou tyto funkce ovládat cestující manuálně.

Vylepšeny však nebyly pouze systémy v kabině vozidla – Kia EV9 jako první model této značky v Evropě nabídne nový ovládací panel klimatizace, který vylepšuje celé uživatelské rozhraní. Nový panel usnadňuje zobrazování a ovládání všech funkcí klimatizace na jedno klepnutí bez nutnosti procházet jednotlivé dílčí nabídky palubního infotainmentu. Výsledkem je intuitivnější uživatelské prostředí a méně rozptylování na straně řidiče, který tak může věnovat větší pozornost dění na vozovce.

Zbrusu nová Kia EV9 představuje i čtyři nové a vylepšené průduchy ve stropě kabiny. Konstrukce průduchů byla vylepšena s cílem optimalizovat odpor a úhel rozptylování vzduchu k rovnoměrnému ohřívání nebo ochlazování všech míst ve druhé a třetí řadě.

Funkce klimatizace EV9 pro letní dny

Systém klimatizace zcela nového modelu EV9 kromě vyhřívání a oběhu vzduchu přináší i další vylepšení. Nový systém ‚After-Blow‘ (dofukování) soustavy klimatizace zamezuje hromadění kondenzátu na výparníku, čímž potlačuje množení bakterií a tvorbu zápachu. Rozpoznává, zda se klimatizace během jízdy používala delší dobu, a pokud ano, pomocí ventilátoru vysušuje vodu, která se mohla v soustavě klimatizace nahromadit. Systém dofukování se spouští pouze nad určitou teplotou, což znamená, že v zimě nedochází ke zbytečnému vybíjení baterie.

O zcela novém modelu Kia EV9

Zbrusu nové SUV Kia EV9 pro éru trvale udržitelné mobility s plně elektrickým dojezdem přes 541 km podle cyklu WLTP. Díky ultra rychlému 800V dobíjení je možné po pouhých 15 minutách získat dojezd až o 239 km. Bateriově poháněné SUV se třemi řadami sedadel nabízí sedmimístnou a šestimístnou konfiguraci a různé varianty sedadel ve druhé řadě pro pohyb, dobíjení a odpočinek.

Zbrusu nová Kia EV9 rozšiřuje pokrytí oblasti elektromobilů a přináší do segmentu velkých SUV elektrický pohon pro vyznavače různého životního stylu. Model založený na revoluční platformě E-GMP (Electric Global Modular Platform) rozšiřuje dosavadní záběr značky Kia a urychluje její proměnu v poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Kia plánuje do roku 2027 představit 15 nových akumulátorových elektromobilů a do roku 2030 navýšit prodeje v této kategorii na 1,6 milionu vozidel.

Sledujte Kia na Twitteru @KIACzech