KIA SORENTO - Příběh premianta_2. Nový systém Terrain Mode

  • Optimalizuje hnací ústrojí ve prospěch lepší trakce v bahně, na sněhu či v písku
  • Zajišťuje řidiči ještě lepší kontrolu na površích se zhoršenou přilnavostí
  • Nové Sorento se v Evropě začne prodávat v druhém pololetí 2020

Kia Sorento čtvrté generace vybavené systémem stálého pohonu všech kol s rozdělováním hnací síly mezi přední a zadní kola bude již od zahájení evropských prodejů v druhém pololetí 2020 vybavena novým systémem ‚Terrain Mode‘.

Systém Terrain Mode poskytne majitelům SUV modelu Sorento lepší trakci, větší stabilitu a více kontroly na površích jako je bahno, písek či sníh prostřednictvím specifických jízdních režimů pro uvedené podmínky. Díky tomuto systému se nové SUV v provedení s pohonem všech kol (AWD) ještě suverénněji vypořádá s nejrůznějšími povrchy se zhoršenou přilnavostí.

Pomocí otočného ovladače ‚Mode Select‘ na středovém panelu může řidič rychle aktivovat systém Terrain Mode a vybírat z terénních režimů Mud (Bahno), Snow (Sníh) nebo Sand (Písek). Uvedený systém zlepšuje jízdní vlastnosti prostřednictvím optimalizovaného integrovaného přizpůsobování nastavení hnacího ústrojí a systému brzd (ESC/TCS) vlastnostem vozovky. Vypínač tohoto režimu je sloučen s přepínačem jízdních režimů. Přepínání mezi terénním režimem a dalšími jízdními režimy je tedy možno provádět pouhým jedním klepnutím na otočný ovladač. Konkrétní jízdní režim nebo terénní režim se pak volí otočením tohoto ovladače. Systém Terrain Mode dále mění načasování změny převodových stupňů u obou dostupných převodových ústrojí (osmistupňová dvouspojková převodovka pro vozy s naftovým motorem, resp. šestistupňová automatická převodovka pro hybridní varianty) v souladu s příslušným povrchem.

Pohon všech kol u nové generace modelu Sorento je nově realizován tak, aby umožňoval dosahování optimálních jízdních vlastností sloučeným ovládáním spalovacího motoru, převodovky, stálého pohonu všech kol a systému ESC/TCS na základě zvoleného stavu povrchu vozovky. Při jízdě v terénu je toto sloučené ovládání různých systémů vozidla schopno zlepšovat jízdní vlastnosti významnější měrou, než použití spínačem v poměru 50:50, jak tomu bylo u předchozí generace modelu Sorento.

V závislosti na zvoleném módu terénu jsou upravovány 4 systémy a to:

  • Řídicí jednotka motoru - Točivý moment / rychlost odezvy spalovacího motoru
  • Řídicí jednotka automatické převodovky - Ovládání řazení převodových stupňů
  • Řídicí jednotka pohonu všech kol - Rozdělovací poměr hnací síly
  • Řídicí jednotka brzd - Regulace brzdného tlaku (zabránění prokluzu kol)

Komentuje Pablo Martinez Masip, ředitel produktového plánování a tvorby cen ze společnosti Kia Motors Europe: „Sorento je tradičně velmi schopným vozem, přičemž nový model krásně ukazuje, jak se tento vůz postupně vyvinul pro podmínky moderního věku. Při premiéře první generace Sorenta v roce 2003 tento model spojoval pohon všech kol s robustní rámovou konstrukcí karoserie a vynikal všestranností za všech podmínek. Čtvrtá generace tohoto modelu o 17 let později využívá pokrokovou technologii hnacího řetězce, která znamená další posun ve schopnostech.“

„Nové Sorento je schopnějším vozem než kdy dříve a dokáže dodat řidiči za volantem ještě více jistoty a míru kontroly. Nový model spojuje inteligentní pohon všech kol a robustní samonosnou konstrukci karoserie s novými funkcemi systému Terrain Mode. Dokáže proto rychleji reagovat na měnící se podmínky a umožňuje řidičům vychutnat si ještě suverénní jízdu.“

Režim Snow (Sníh): Režim Snow je ideální volbou pro majitele žijící v chladnějších oblastech nebo rodiny, které pravidelně vyrážejí za zimními sporty. Režim nastavený pro optimální hybný moment na kluzkých površích a zledovatělých cestách omezuje výstupní točivý moment motoru, a co nejvíce rovnoměrně jej rozděluje mezi všechna čtyři kola. Protiprokluzový systém (TCS) opatrně dávkuje na kola lehkou brzdnou sílu ve prospěch co nejlepších trakčních schopností. Převodovka zároveň využívá častější řazení tak, aby udržovala nižší otáčky motoru a zamezovala prokluzu kol.

Režim Mud (Bahno): Režim Mud zajišťuje lepší záběr a vyšší míru kontroly při zdolávání bahnitých tratí a cest – čímž najde dokonalé uplatnění na venkově, ale např. i při dopravě na festivaly na podmáčených loukách. Za tímto účelem se při pohonu kol využívá schéma s mírně zpožděným řazením a hladkým dávkováním točivého momentu motoru v rámci celého systému AWD a intenzivnějším využíváním brzdné síly prostřednictvím systému TCS. Vozidlo si tak snáze zachovává hybný moment, aniž by došlo k jeho uvíznutí v bahně.

Režim Sand (Písek):

Režim Sand napomáhá k jistějšímu zdolávání písčitých cest, pláží, či dokonce pouští. Zmírňuje riziko zapadnutí vozidla tím, že slaďuje vyšší úroveň točivého momentu s opožděným řazením nahoru a co nejvíce rovnoměrným rozdělováním točivého momentu v rámci celého systému AWD. V režimu Sand také TCS zprostředkuje vyšší míru brzdné síly, a umožňuje tak podle potřeby dávkovat na kola více točivého momentu.