Revoluční Kia e-Niro se představuje Evropě

Stáhnout PDF Stáhnout DOC

Pařížský autosalon 2018

Pokrok značky Kia: čistě elektrický crossover e-Niro

  •  Lithium-iont polymerový akumulátor se zvýšenou kapacitou 64 kWh nabízí jízdní dosah až 485 km na jedno nabití (v kombinovaném cyklu podle WLTP)
  • Spojení hospodárného elektrického pohonu s prostorností a praktičností
  • Pokrokové technologie k získávání a ukládání elektrické energie
  • Ucelená nabídka vyspělých systémů na podporu řízení
  • Završení celé ekologické řady crossoverů Niro (Niro HEV a Niro PHEV)
  • Od roku 2016 celosvětově prodáno na 200 tisíc vozidel Niro; 65 tisíc v Evropě
  • V prodeji na evropských trzích do konce roku 2018

Zbrusu nová Kia e-Niro je prvním čistě elektrickým crossoverem vyráběným automobilkou Kia. Elektromobil e-Niro s dojezdem 485 km v kombinovaném cyklu WLTP spojuje poutavý design, praktičnost crossoveru a pohon s nulovými emisemi – a stává se jedním z nejvýraznějších elektromobilů na současném trhu.

Kia e-Niro zaujímá jedinečnou pozici na trhu coby čistě elektrický crossover, chlubící se promyšlenou karoserií, vysokou užitnou hodnotou a dlouhým dojezdem. Další výhodou pro zákazníky bude řada palubních technologií určených výhradně pro elektromobil, nové bezpečnostní prvky výbavy a vytříbený design exteriéru i interiéru.

Komentuje Emilio Herrera, provozní ředitel společnosti Kia Motors Europe: „Spojení módního designu crossoveru a propracovaného ústrojí znamenalo v roce 2017 více než 33 tisíc prodaných vozů Niro na území Evropy, resp. přes 30 tisíc vozidel za dosavadní období roku 2018, čímž se Niro stalo jedním z našich nejprodávanějších modelů. Evropské roční prodeje elektromobilů by měly letos dosáhnout 200 tisíc vozidel, ale do konce roku 2022 by se tato cifra měla vyšplhat bezmála na milion. Předpovídá se též rostoucí zájem o crossovery v příštích letech. Model e-Niro jasně dokazuje, jakého pokroku Kia dosáhla ve svých schopnostech nabízet pohodlná, praktická a řidičsky příjemná vozidla, prošlapávající cestu k mobilitě bez emisí.“

Nové e-Niro se připojí ke stávající rodině Niro v hybridním a plug-in hybridním provedení – pro které se od uvedení v roce 2016 rozhodlo přes 200 tisíc zákazníků po celém světě. Dosavadní evropské prodeje hybridního crossoveru Niro již překročily 65 tisíc vozidel.

e-Niro bude druhým celosvětově prodávaným elektromobilem Kia po modelu Soul EV. Nový model se v evropské premiéře představuje zde na pařížském autosalonu 2018 a v Evropě se začne prodávat koncem roku 2018.

Design exteriéru

Futuristický design inspirovaný konceptem Niro EV 2018

Model e-Niro, na jehož podobě se podílela návrhářská centra automobilky Kia v Kalifornii a v korejském Namyangu, spojuje praktickou využitelnost i atraktivitu crossoveru s elegantní aerodynamickou karoserií. Vůz dokládá, že ve snaze o snižování provozních nákladů nemusejí zákazníci o elektromobil obětovat emotivní design nebo všestrannost crossoveru.

Kia e-Niro se od stávajících variant Niro Hybrid a Niro Plug-in Hybrid odlišuje řadou exkluzivních designových prvků. Exteriér vozu, ztvárněný v duchu ‚čistého a high-tech‘ návrhu, se inspiroval konceptem Niro EV Concept, který byl odhalen na veletrhu spotřební elektroniky CES 2018 v Las Vegas. Součástí jeho futuristické a aerodynamické tygří masky chladiče je integrovaný port pro dobíjení, opatřený reliéfním logem Niro. Přepracované přívody vzduchu a nová LED světla denního svícení ve tvaru hrotu šípu jdou ruku v ruce s modrými dekorativními akcenty k výraznějšímu odlišení tohoto čistě elektrického provedení modelu.

Uzavřená ‚tygří‘ maska chladiče je začleněna do nově tvarovaného předního nárazníku, čímž hlásá příslušnost ke značce Kia, zde navíc s vylepšenými aerodynamickými vlastnostmi s elegantním a rozhodným charakterem přední partie vozidla.

Při pohledu z boku zaujme štíhlá charakteristická křivka společně se zkosenými zadními okny a robustní křivkou prahů karoserie, čímž se zdůrazňuje a opticky prodlužuje uhlazený profil vozu a zároveň se dává větší prostor robustním podběhům kol e-Nira. Kia e-Niro vyjíždí na nových 17" litých kolech ve dvoubarevném provedení s broušenými povrchy. Systém rekuperačního brzdění dobíjí baterie přeměnou kinetické energie.

Na přepracovaném zadním nárazníku najdeme modré akcenty, podobné těm z přídi vozidla. Provedení výrazných LED zadních svítilen propůjčuje e-Niru stejný specifický světelný podpis jako u sourozenců s označením Hybrid a Plug-in Hybrid.

Pro e-Niro je připravena desítka moderních odstínů karoserie – paleta výrazných a spíše neutrálních tónů, které zdůrazňují ekologický charakter modelu a jsou sladěny s modrými dekory karoserie.

Design interiéru

Moderní se specifickými technologiemi elektromobilu a praktičností crossoveru

Kabina e-Nira spojuje moderní design s velkorysou prostorností a technologiemi, které se vztahují k bezemisnímu ústrojí tohoto vozu. Interiér se od ostatních provedení Niro odlišuje řadou nových vlastností a designových prvků.

Největší změnou v interiéru e-Nira je provedení středového panelu, neboť z důvodu čistě elektrického pohonu odpadá potřeba klasického voliče převodovky a táhel soustavy řazení. Mechanické ústrojí zde bylo nahrazeno novým otočným voličem systému elektronického řazení ‚shift-by-wire‘. Otočný volič je zabudován do vlastního ergonomického panelu, který je prodloužením základny středové loketní opěrky. Kromě otočného voliče řazení jsou na novém panelu tlačítka elektronické parkovací brzdy, vyhřívání a odvětrávání sedadel, vyhřívání volantu, voliče jízdních režimů, tlačítka parkovacích senzorů a funkce pomocníka pro rozjezd v kopci (funkce ‚Auto Hold‘). S novým panelem též odpadá prostorově náročný tunel spojovacího hřídele, a tak návrháři mohli v základně středového panelu vytvořit větší úložný prostor.

Na přístrojové desce kolem výdechů ventilace jsou použity jasně modré akcenty, podobné těm z exteriéru vozidla. Čalounění může být v kombinaci látky a umělé kůže, samotné umělé kůži nebo pravé kůže. Ve všech variantách je k dispozici provedení v černé nebo tmavě šedé, resp. nové speciální barevné schéma pro interiér e-Nira s černým čalouněním a světle modrým prošíváním, které odráží barevné akcenty na karoserii vozidla. U vozů s čalouněním z kůže a umělé kůže jsou součástí perforovaného čalounění svěží modré panely, které opět doplňují modré detaily v interiéru a exteriéru.

Nový systém ambientního osvětlení zajišťuje diskrétní osvětlení středového panelu a kruhového ovladače řazení s možností nastavit jednu ze šesti barev – bílou, šedou, bronzovou, červenou, zelenou a modrou. Futuristické prostředí kabiny e-Nira ještě zvýrazňují nové leskle černé a modré dekory ve výplních dveří. U přihrádky v základně přístrojového panelu je použit přilnavý pogumovaný povrch pro bezpečné odložení chytrého telefonu řidiče. Zájemci si k této přihrádce mohou objednat i systém bezdrátového dobíjení chytrých telefonů.

Uprostřed přístrojové desky najdeme 7" dotykový displej rozhraní HMI (Human-Machine Interface) s řadou funkcí, které se týkají pouze tohoto nového elektromobilu. Majitel e-Nira může pohodlně vyhledat nejbližší dobíjecí místa nebo sledovat zbývající kapacitu baterie a předpokládaný dojezd. Zároveň je možné odhadovat úsporu emisí CO2 (za danou jízdu nebo celkově od pořízení vozidla) díky používání e-Nira namísto srovnatelného modelu s benzínovým motorem. Pomocí dotykového displeje si může majitel nastavit přibližný čas příštího odjezdu, aby se vůz automaticky předehřál na nastavenou teplotu ještě před vyjetím. Funkce pro regulaci dobíjení také po připojení do zásuvky inteligentně reguluje tok elektřiny do baterie v zájmu co nejdelší životnosti bateriového modulu.

Přístrojový štít před řidičem, tvořený barevným LCD displejem – rovněž o úhlopříčce 7" – zobrazuje průběžné jízdní údaje a informace o nabití baterie. Jsou zde uvedeny i informace o řidičském stylu osoby za volantem, včetně procentního podílu ‚eko‘ způsobu jízdy v rámci dané cesty. Pokud si řidič vychutnává výhody nízkého těžiště vozidla a bezprostředního zrychlování z místa, na displeji se též zobrazuje, jakou část cesty vůz absolvoval ‚dynamickým‘ způsobem jízdy.

V horní části přístrojové desky se objevila vestavěná kontrolka, která po zapojení kabelu ukazuje, zda stále probíhá nabíjení, nebo je baterie plně nabitá. Majitel tak může rychle zkontrolovat stav nabíjení vozidla v době, kdy je zapojeno do zásuvky.

Nová platforma modelu při jeho uvedení v roce 2016 byla navržena tak, aby umožňovala zástavbu nejrůznějších vyspělých pohonů. Zástavba akumulátorového elektrického pohonu má jen minimální dopad na obestavění prostoru a všestrannost, a tak e-Niro dokáže nabídnout větší praktickou využitelnost a variabilitu než řada jiných elektromobilů či hybridů. Rozvor 2700 mm znamená velkorysý prostor pro nohy všech cestujících; atmosféru celkově prostorného interiéru ještě stvrzuje karoserie ve stylu crossoveru. Karoserie díky své šířce 1805 mm a výšce 1560 mm zajistí maximální vertikální prostornost i místo v oblasti ramen vpředu i vzadu. Při délce 4375 mm nabízí větší zavazadlový prostor – 451 litrů (dle metodiky VDA) – než řada konkurenčních plug-in hybridů a elektromobilů. Pod podlahou kufru najdeme vyhrazený úložný prostor pro uložení nabíjecího kabelu.

Hnací ústrojí

Jízdní dosah 455 kilometrů díky elektrickému pohonu příští generace

Kia e-Niro byla navržena s cílem spojit design inspirovaný crossovery s překonáváním dlouhých vzdáleností s nulovými emisemi a příjemnými jízdními schopnostmi. Tyto požadavky splňuje díky elektrickému pohonu příští generace s využitím nových výrobních technologií, navržených speciálně pro potřeby elektromobilů Kia.

Kia e-Niro nabízí zákazníkům přesvědčivou alternativu ke kompaktním crossoverům s klasickým benzínovým nebo naftovým motorem. Umožňuje absolvovat dlouhé cesty i každodenní dojíždění s nulovými výfukovými emisemi a mimořádně nízkými provozními náklady.

V Evropě bude e-Niro vybaveno lithium-iont polymerovým akumulátorem s vysokou kapacitou 64 kWh. Na jedno nabití zvládne dojezd přes 455 km (v kombinovaném cyklu podle WLTP) s nulovými emisemi CO2 během jízdy. V městském cyklu WLTP pak e-Niro dokáže na jedno nabití urazit až 615 km. Zákazníci si budou moci objednat e-Niro s lithium-iont polymerovým akumulátorem o kapacitě 39,2 kWh, který zajistí dojezd až 289 km na jedno nabití (v kombinovaném cyklu podle WLTP). Připojíte-li e-Niro k rychlodobíjecí stanici o výkonu 100 kW, bateriový modul se dobije z 20 na 80 % za pouhých 42 minut.

Vozy vybavené akumulátorovým modulem se zvýšenou kapacitou 64 kWh používají elektromotor o výkonu 150 kW (204 k) a točivém momentu 395 Nm, s nímž e-Niro zrychlí na 100 km/h za pouhých 7,8 sekundy. Standardní bateriový modul o kapacitě 39,2 kWh spolupracuje s motorem o výkonu 100 kW (136 k) a stejném točivém momentu 395 Nm; vůz v tomto případě zrychlí na 100 km/h za 9,8 sekundy. Podobně jako HEV a PHEV verze je nový elektromobil EV vybaven pohonem předních kol.

Technologie a vlastnosti

Zpětné získávání energie a prediktivní pomocník řízení
Kia e-Niro nabízí řadu technologií ke zvýšení účinnosti baterie a prodloužení dojezdové vzdálenosti.

Technologie rekuperačního brzdění modelu e-Niro slouží ke zpětnému získávání kinetické energie adobíjení bateriového modulu při jízdě setrvačností nebo brzdění. Asistenční systém na podporu hospodárné jízdy (Eco DAS) zase řidiči chytře radí, jak má jet co nejhospodárněji. Součástí systému Eco DAS je tzv. pomocník pro jízdu setrvačností (CGC) a systém prediktivního hospodaření s energiemi (PEC). Cílem obou těchto technologií je co nejvíce prodloužit dojezd informováním řidiče o tom, kdy jet setrvačností a kdy brzdit.

Pomocník pro jízdu setrvačností upozorňuje řidiče ve chvíli, kdy je vhodné sundat nohu z akceleračního pedálu a volně dojet na křižovatku při současném dobíjení akumulátoru díky zpomalování. Po nastavení cíle cesty v palubní navigaci tento systém za určitých rychlostí jízdy pomocí ikonky na přístrojovém štítu doporučuje řidiči využít setrvačnou energii. Upozorňuje i formou nevtíravého zvukového signálu.

Ačkoli elektromotor nepoužívá žádné řazení, vůz je vybaven dvojicí kovových pádel pod volantem. Pomocí těchto pádel může řidič volit ze tří úrovní rekuperace energie. Čím vyšší je míra rekuperace navolená řidičem, tím více energie se vozidlo snaží rekuperací získávat.

Elektrická parkovací brzda (EPB) se ovládá tlačítkem na novém středovém panelu. Po zastavení může řidič parkovací brzdu aktivovat ručně. Při rozjezdu se EPB automaticky vypne bez nutnosti věnovat parkovací brzdě pozornost.

Součástí výbavy e-Nira je i systém ohřevu baterie, jehož smyslem je chránit a zahřívat baterii v době, kdy je vozidlo připojeno k nabíječce, aby se zmírnily nepříznivé vlivy nízkých teplot.

Kia e-Niro je rovněž vybavena propracovaným tepelným čerpadlem, které využívá tepelnou energii ze soustavy klimatizace a palubních elektrických systémů. Při vytápění kabiny se systém nespoléhá pouze na energii dodávanou z baterie: tepelné čerpadlo recykluje tepelnou energii, čímž zlepšuje účinnost systému vytápění, ventilace a klimatizace (HVAC). Celá soustava – obsahující kompresor, výparník a kondenzátor – zlepšuje schopnosti vozu účinně vytápět kabinu při minimálním odběru elektřiny z baterie. To pak v důsledku napomáhá prodlužovat maximální dojezd e-Nira.

Kia e-Niro je též vybavena voličem jízdních režimů Drive Mode Select, jenž přispívá k vyššímu potěšení řidiče z jízdy. Volič Drive Mode Select přepínáním mezi režimy Normal, Eco a Sport upravuje účinek posilovače řízení a citlivě mění charakter odezvy hnacího ústrojí. V režimu Eco se vůz snaží maximálně zužitkovat technologie pro úsporu paliva omezováním nejvyššího točivého momentu a výkonu elektromotoru, změnou citlivosti reakcí škrticí klapky a zprostředkováním uvolněných reakcí řízení. Režim Normal je nejvhodnější volbou pro každodenní ježdění, kdy kombinuje přirozenou efektivitu a schopnosti hnacího ústrojí s přímými reakcemi řízení a škrticí klapky. V režimu Sport se odezva škrticí klapky naopak zostřuje a systém usiluje o co nejúčinnější akceleraci, kdy současně ztuhne řízení s preciznějšími reakcemi na pokyny od řidiče a vyšším důrazem na vytříbené jízdní kvality modelu e-Niro.

Jízda, jízdní chování a kultivovanost

Nízké těžiště a nezávislé zavěšení všech kol pro stabilní jízdu a chování

Kia Niro byla od počátku navrhována s ohledem na specifické požadavky hybridních a čistě elektrických hnacích ústrojí. Podvozek modelu Niro byl proto z podstaty připraven k zástavbě čistě elektrického pohonu.

Akumulátorový modul je v rámci karoserie zabudován nízko mezi oběma nápravami, a propůjčuje tak crossoveru podobně nízké těžiště jako v případě sedanu nebo hatchbacku. Poměrně široce rozkročené Niro nabízí maximální stabilitu a potěšení z jízdy na zakroucených cestách, s minimálními náklony karoserie při průjezdu zatáčkami. Vůz je vybaven systémem nezávislého zavěšení zadních kol ve prospěch vysoké stability, bezprostředních reakcí na pokyny od řidiče a odfiltrování drobných vibrací za vysokých rychlostí jízdy na nerovných površích.

Brzdy e-Nira spojené se systémem rekuperace energie – o průměru 305 mm vpředu, resp. 300 mm vzadu – zaručují konzistentní a lineární zpomalování s čitelnou odezvou při zpětném získávání kinetické energie k dobíjení bateriového modulu během jízdy.

Díky svému čistě elektrickému pohonu je e-Niro za nízkých rychlostí kultivované a tiché. Model e-Niro se chlubí ještě nižším koeficientem aerodynamického odporu (0,29 Cd) než provedení Niro Hybrid a Plug-in Hybrid (0,30 Cd), což je spojeno s výhodami potlačení aerodynamického hluku a ještě lepší aerodynamiky. K tomu napomohlo použití vrstveného čelního skla, uschování předních stěračů pod kryt mezi kapotou a čelním sklem, speciálně tvarované kryty vnějších zpětných zrcátek a zakrytování otvorů ve střešních ližinách – které jsou hladce zarovnány s karoserií. K co nejmenšímu hluku od vozovky napomohla zástavba tuhých pouzder s vysokými izolačními schopnostmi u přední nápravnice, nasazení vysokopevnostní oceli v oblasti podběhů zadních kol (k omezení vysokofrekvenčních vibrací v zadní části vozidla) a nasazení dalších akustických izolačních materiálů v prostoru předních a prostředních sloupků karoserie.

Bezpečnost

Vyspělé systémy na podporu řízení

Kia e-Niro vedle hnacího ústrojí příští generace nabídne řidičům i řadu vyspělých systémů Kia na podporu řízení (ADAS), které za nejrůznějších jízdních podmínek a scénářů pomáhají zmírnit riziko dopravní nehody.

Vůz je standardně vybaven stabilizačním systémem Kia VSM (Vehicle Stability Management), jenž dohlíží na jízdní stabilitu při prudkém brzdění a průjezdu zatáčkami. Pokud VSM rozpozná horší záběrové schopnosti kol, pomáhá řidiči neztratit kontrolu nad vozidlem pomocí automatických zásahů elektronického řízení stability vozu (ESC) a elektrického posilovače řízení.

 Z dalších systémů aktivní bezpečnosti nabízených pro e-Niro jmenujme prediktivní varování před čelní srážkou s asistentem pro zamezení čelním kolizím, inteligentní tempomat se systémem vypínání motoru Stop & Go, asistent dálkových světel, systém rozpoznávání únavy řidiče nebo systém sledování vozidla v jízdním pruhu. Technologie sledování vozidla v jízdním pruhu představuje systém autonomního řízení ‚druhé úrovně‘; sleduje vpředu jedoucí vozidla za dané dopravní situace a rozpoznává vodorovné dopravní značení pro udržování e-Nira v daném pruhu rychlostní komunikace. Systém zároveň ovládá zrychlování, brzdění a řízení podle kolony vozidel vpředu, kdy využívá externí senzory k udržování bezpečného odstupu. Technologie sledování vozidla v jízdním pruhu funguje za rychlostí od 0 do 130 km/h.

Záruka a výroba

V prodeji do konce roku 2018 vč. sedmileté záruky s omezením na 150 tis. km

Nová Kia e-Niro se začne pro Evropu vyrábět v druhé polovině roku 2018 v korejském závodu Kia ve Hwasungu. Na model e-Niro, který se na evropských trzích začne prodávat do konce roku 2018, se vztahuje tradiční příslib kvality Kia v podobě jedinečné 7leté záruky Kia (s omezením na 150 tis. km) již ve standardu. Tato záruka se vztahuje i na akumulátorový modul a elektromotor.

 

Poznámky pro redaktory

* Veškeré technické údaje uvedené v této tiskové zprávě představují očekávané cílové hodnoty, které se mohou změnit v závislosti na dalším vývoji a homologaci. Dojezdová vzdálenost se vypočítává na základě metodiky měření WLTP (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Změny všech číselných údajů vyhrazeny.

 

KIA e-NIRO – TECHNICKÉ SPECIFIKACE (EVROPA)

 

Karoserie a podvozek

Pětidveřový pětimístný crossover s elektrickým pohonem, samonosná ocelová a hliníková karoserie. Elektromotor napájený lithium-iont polymerovým akumulátorovým modulem pohání přední kola prostřednictvím jednostupňového redukčního převodu.

 

Hnací ústrojí

Elektromotor

Typ                              Synchronní střídavý motor s permanentním magnetem

Napětí                          356 V (long) / 327 V (standard)

Max. výkon                  204 k (150 kW) při 3800 až 8000 ot/min (long)

                                   136 k (100 kW) při 3800 až 8000 ot/min (standard)

Max. točivý moment     395 Nm při 0 až 3600 ot/min (long)

Max. točivý moment     395 Nm při 0 až 2400 ot/min (standard)

 

Bateriový modul s prodlouženým dojezdem (455 km)

Typ                              Lithium-iont polymerový

Napětí                          356 V

Energie                        64 kWh

Kapacita                      180 Ah

Palubní dobíjení            7,2 kW

Hust. energie (články)   250 Wh / kg

 

Standardní bateriový modul s dojezdem (289 km)

Typ                              Lithium-iont polymerový

Napětí                          327 V

Energie                        39,2 kWh

Kapacita                      120 Ah

Palubní dobíjení            7,2 kW

Hust. energie (články)   250 Wh / kg

 

Podvozek a odpružení

Vpředu                         Nezávislé zavěšení kol, vzpěry McPherson uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory

Vzadu                           Nezávislé zavěšení kol, dvojité lichoběžníkové vzpěry uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory

 

Řízení

Typ                                                     Hřebenové řízení, elektrický posilovač

Převod řízení                                        13,3:1

Ot. volantu mezi kraj. polohami             2,57

Poloměr otáčení                                   5,3 m

 

Brzdy

Vpředu                         305 mm kotoučové s odvětráváním

Vzadu                           300 mm kotoučové bez odvětrávání

Parkovací brzda            Elektronická parkovací brzda

Kola a pneumatiky

Standardně                  17" litá kola, pneumatiky 215/55 R17

Rezerva                        Sada na opravu pneumatiky

 

Rozměry (mm)

Exteriér

Celková délka                          4375                 Celková šířka               1805*

Celková výška                         1560                 Rozvor                         2700

Převis vpředu                             885                Převis vzadu                  790

Světlá výška                              155

*bez vnějších zpětných zrcátek

 

Interiér

                                               Vpředu             Vzadu

Vertikální prostornost             1018                   957

Prostor pro nohy                     1059                   914

Šířka v úrovni ramen               1423                 1400

Šířka v úrovni kyčlí                   1364                 1228

 

Zavazadlový prostor (litry, podle VDA)           

Nesklopená zadní sedadla                      451

Po sklopení zadních sedadel                  1405

 

Hmotnosti (kg)

                                                           Prodloužený dojezd (long)        Standard

Pohotovostní hmotnost (max.)              1791                                        1646

Pohotovostní hmotnost (min.)               1737                                        1592

Celková hmotnost                                    2230                                        2080

 

Jízdní výkony a dojezd

                                                           Prodloužený dojezd (long)        Standard

Maximální rychlost (km/h)                  167                                          155

Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)              7,8                                           9,8

Max. dojezd                                           485 km                                    312 km

Spotřeba energie                                 149 Wh / km                             142 Wh / km