Špičkoví návrháři Kia představí vizi pro budoucí mobilitu na Milano Design Week

Stáhnout PDF Stáhnout DOC
  • Designovou filozofii ‚Spojené protiklady‘ bude Kia prezentovat od 17. do 23. dubna 2023 v milánském Museo della Permanente
  • Designovou vizi značky představí klíčoví návrháři Kia vč. Karima Habiba
  • Součástí pojetí designu je řešení současných problémů mobility s vizí pro budoucnost

Kia na milánském týdnu designu 2023 (Milano Design Week 2023) představuje designovou filozofii značky ‚Spojené protiklady‘. Během uvedené akce se představí filozofie, která staví na spojování protichůdných vlastností a hledání synergií mezi principy, které si navzájem odporují. Expozice má podobu ucelené řady uměleckých výtvorů, které bude možné zhlédnout od 17. do 23. dubna 2023 v milánském Museo della Permanente.

Ústřední motiv expozice ‚Spojené protiklady‘ odráží designovou filozofii značky Kia, která se inspiruje kontrasty typickými pro přírodu i samotnou povahu lidí. Pohlcující instalace mediálních děl a artefaktů je rozdělena do sedmi výstavních hal, kde se návštěvníci mohou prostřednictvím videí, zvuků a plastik seznámit s designovou vizí Kia pro novou éru trvale udržitelné mobility.

Součástí výtvarné expozice, jejíž premiéra se za pochvalných komentářů odborné veřejnosti uskutečnila v rámci korejské přehlídky Gwangju Design Biennale 2021, budou i prezentační prostory s jevištěm a fórem pro diskuse a hlavní projevy. O expozici ‚Spojené protiklady‘ a designové vizi značky Kia zde budou diskutovat nejvyšší zástupci designu Kia – Karim Habib, vedoucí globálního návrhářského centra Kia (Global Design Center); Teckkoun Kim, šéf skupiny Kia Next Design Group; Jochen Paesen, šéf skupiny Kia Next Design Interior Group; a Gregory Guillaume, vedoucí evropského návrhářského centra Kia (Europe Design Center).

„Věříme, že tato výstava přesvědčí skutečně každého o opravdovosti designu Kia, který se snaží inovativní cestou prezentovat naše klíčové návrhářské hodnoty i závazky vůči našim zákazníkům,“ uvedl Karim Habib, výkonný viceprezident a vedoucí návrhářského centra Kia Global Design Center.

Pět hlavních pilířů designu

Filozofie ‚Spojené protiklady‘ je postavena na pěti hlavních designových pilířích (principech), které se představí samostatně ve vyhrazených prostorách tvořících součást celé expozice: ‚Výrazný jako příroda sama‘ (Bold for Nature), ‚Radost z rozumu‘ (Joy for Reason), ‚Energie pro další pokrok‘ (Power to Progress), ‚Technologie pro život‘ (Technology for Life) a ‚Napětí pro vyrovnanost‘ (Tension for Serenity).

Návštěvníky uvítá vstupní prostor s vyobrazením koncepce, na níž je výstava designové filozofie Kia postavena. Účastníci se mohou intuitivně seznámit s principy ‚Spojených protikladů‘ prostřednictvím archivu, kde ve stručnosti zhlédnou průběh příprav celé výstavy, aby si udělali představu, co od konečného díla očekávat. Další zastávkou je lobby ‚Protiklady‘ (Opposites) – prostor umožňující těm návštěvníkům, pro něž je designová filozofie Kia novinkou, aby se se základními principy ‚Spojené protiklady‘ intuitivně seznámili.

Na lobby ‚Protiklady‘ navazuje pět jedinečných prostor, z nichž každý znázorňuje jeden z pěti klíčových principů designové filozofie ‚Spojené protiklady‘. Jednotlivé dny během celého milánského týdne designu budou navíc vyhrazeny vždy jednomu z pěti klíčových principů uvedené designové filozofie.

  1. den: ‚Výrazný jako příroda sama‘ (Bold for Nature)

Princip ‚Výrazný jako příroda sama‘ (Bold for Nature) staví na interakci s přírodou a inspiruje se detaily, tvary a proporcemi typickými pro světy přírody i lidí. Spočívá ve využívání přírodních vlivů a zanechání stopy ve světě. Tento designový aspekt přináší organické, ale současně i technické členění a povrchové úpravy v interiérech vozidel. Pro vnější design je typická kombinace čistých a jednoduchých křivek s výraznými a neustále se měnícími povrchy.

V prostoru věnovaném principu ‚Výrazný jako příroda sama‘ se na velkém přírodním pozadí prezentuje příslib harmonického soužití, jakož i získávání nových poznatků a hledání klíčových motivů v přírodě. Uvedené dílo je sdělením, aby člověk usiloval o smělou krásu s respektem ke všemu ze světa přírody. Jako diskutující vystoupí mj. odbornice na design Alice Rawsthornová a zahradní architekt Bas Smets; na večerním programu je vystoupení producenta elektronické hudby Pantha du Princeho. 

  1. den: Radost z rozumu (Joy for Reason)

Princip ‚Aspekt Radost z rozumu‘ (Joy for Reason) se zaměřuje na zážitky, které jsou zdrojem naší radosti a ovlivňují pocity a atmosféru spojovanou s budoucími vozidly Kia. Znamená především hravé produkty, emotivní zkušenosti a nové interakce. Budoucí návrhy začleňující princip ‚Radost z rozumu‘ budou spojovat emoce s racionální složkou s cílem navrhovat vozidla schopná zprostředkovat posádce uvolnění a inspiraci, a ovlivňovat tak její rozpoložení. V tomto kontextu se též budou používat nové organické materiály a výraznější barvy spojované s mládím a hravostí.

V prostorách věnovaných principu ‚Radost z rozumu‘ je doložen příslib Kia Design proměňovat i tu nejvšednější zkušenost v neočekávané a radostné vzpomínky. Jako diskutující vystoupí spisovatelka prof. Helen Hesterová a producent, herec a redaktor Carlo Antonelli. Na programu je i klasická hudba v podobě vystoupení kvartetu La Scala.

  1. den: Napětí pro vyrovnanost (Tension for Serenity)

Princip ‚Tension for Serenity‘ (Napětí pro vyrovnanost) odkazuje na napětí mezi protichůdnými silami a kreativními kontrasty. Tento aspekt oceňuje designovou vyváženost vyplývající z obou protichůdných sil, zde ve snaze proměnit chaos v pořádek a dodat mu účel pro budoucnost. Princip ‚Napětí pro vyrovnanost‘ v oblasti automobilového designu se promítá do nepřehlédnutelných návrhů využívajících výrazné a vysoce technické detaily k vytvoření povrchového napětí – kdy vzniká harmonická a do budoucna zaměřená vize designu.

V prostorách vymezených principu ‚Napětí pro vyrovnanost‘ se dosahuje poklidu prostřednictvím výmluvnosti a harmonie na všech konfliktních hranicích nebo mezi protichůdnými prvky. Jako diskutující vystoupí zakladatel NTS Radio Femi Adeyemi a skladatel a zvukový návrhář Nicolas Becker; na programu večerního představení je zpěvačka a skladatelka Alewya. 

  1. den: Technologie pro život (Technology for Life)

‚Technologie pro život‘ (Technology for Life) znamená využívání nových technologií a inovací na podporu pozitivních interaktivních vazeb mezi člověkem a strojem. Tento princip se nezaměřuje tolik na zařízení samotná, ale na způsob, jakým s nimi lidé komunikují, kdy poukazuje na budoucí produkty Kia, které přinesou budoucí generaci palubního uživatelského prostředí (UX). Uvedeného návrháři dosáhnou prostřednictvím designu, inovací a dalšího rozvoje osvětlení, atmosféry a palubní konektivity – pro ještě lepší souznění zákazníků s jejich automobily.

V prostoru ‚Technologie pro život‘ se prezentuje obsah založený na technologiích a know-how pracovníků Kia Design. Prezentace dokládá zasazení značky Kia hrát roli partnera, který zákazníkům pomáhá získávat důležité životní vzpomínky. Jako diskutující vystoupí návrhářka Bethan Laura Woodová a kurátor designu Marco Sammicheli. V rámci večerního představení je pro diváky připravena elektronická hudba v podání hudebníka Talphy.

  1. den: Energie pro další pokrok (Power to Progress)

A v neposlední řadě princip ‚Energie pro další pokrok‘ (Power to Progress) znamená úsilí posouvat se kupředu, dále a směrem vzhůru. V kontextu designu to znamená stavět na současných silných stránkách značky. Design a uspořádání budoucích produktů značky bude v rámci dalšího vývoje čerpat z dovedností a odborných poznatků získaných během nedávné designové transformace značky; tyto dovednosti a poznatky bude současně nadále rozvíjet. Design bude čerpat ze zkušeností a kreativity s cílem vytvářet a zdokonalovat.

V prostorách ‚Energie pro další pokrok‘ (Power to Progress) značka ukazuje, jak usilovat o lidské štěstí sladěním cílů člověka s přírodou a zkušenostmi. Na akci vystoupí mj. kurátorka Andrea Lissoniová a filozof Emanuele Coccia. V rámci večerního programu se představí hudebník, zvukový návrhář a bubeník Missing Ear; producent populární hudby Hudson Mohwake a DJ elektronické hudby Afrodeutsche.

Řešení současných problémů s vizí do budoucna

Filozofie ‚Spojené protiklady‘ neznamená pouze přístup k tématu designu. Reprezentuje postoj značky Kia ke změnám – řešení současných problémů mobility s vizí do budoucna. Pro Kia to znamená do roku 2027 uvést 15 elektromobilů, modernizovat technologie palubního infotainmentu ve prospěch ještě lepších zákaznických zkušeností a do roku 2045 dosáhnout uhlíkové neutrality.

Tyto smělé a průrazné inovace na cestě k elektrifikaci se zhmotnily v designu vozidel Kia, jako je např. EV6, první vyhrazený elektromobil značky, resp. nedávno odhalený model EV9.

„Designová filozofie ‚Spojené protiklady‘ značky Kia zdaleka nepředstavuje jen to, jak naše vozidla vypadají. Odráží odhodlání naší značky harmonicky posouvat kupředu dvě klíčové oblasti, které jsou tradičně ve vzájemném protikladu: pohodlí člověka a ekologickou udržitelnost,“ komentuje Ho Sung Song, prezident a CEO Kia. „Věříme, že začleňováním principů ‚Spojené protiklady‘ do našich současných i budoucích modelů ukazujeme nejen na schopnost značky Kia inovovat a vytvářet produkty, které nabízejí více než pouhé naplňování potřeb našich zákazníků s cílem obohacovat je o nové zážitky, ale činit tak s vizí, která zanechává odkaz pro budoucí generace.“

Strategie udržitelného designu: Nastartování účinného cyklu

Budoucí design Kia vedle ústřední zásady nové filozofie ‚Spojené protiklady‘ bude zahrnovat i novou firemní ‚strategii udržitelného designu‘. Tato třístupňová iniciativa definuje cesty k posilování trvalé udržitelnosti materiálů používaných při výrobě vozidel Kia:

  • Opatření č. 1 znamená „bez použití kůže“, tj. Kia postupně zcela přestane používat kůži zvířecího původu – počínaje modelem EV9. Nahrazením kůže a polyvinylchloridu (PVC) recyklovanými materiály se omezí používání toxických chemikálií i množství uhlíkových emisí v rámci výrobního procesu.
  • Opatření č. 2 znamená „deset zcela nezbytných udržitelných položek“. V tomto kroku je nadefinována základna deseti udržitelných materiálů – recyklovaných, organických nebo biologicky odbouratelných – které se budou používat ve všech modelech Kia.
  • Opatření č. 3 znamená „bio výroba“, což je ambiciózní cíl vyvíjet nové bio materiály k použití ve vozidlech. Značka již úspěšně provedla testy s myceliem, látkou obsaženou v podhoubí. V tomto kontextu bude Kia partnersky spolupracovat se startupy a inovátory a investovat do výzkumu a vývoje za účelem pěstování nových materiálů pro vozidla této značky.

Kia se pyšní dlouhou historií využívání udržitelných materiálů ve svých produktech, počínaje využíváním bioplastů a bio vláken z cukrové třtiny ve druhé generaci modelu Soul EV z roku 2014. Ekologické materiály v dnešních vozech Kia zahrnují ekologicky vydělávanou kůži, veganské alternativy kůže, recyklovaný plastový odpad, či dokonce recyklované rybářské sítě vylovené z moře.

„V Kia si uvědomujeme, že vyrábět vozidla bez výfukových emisí prostě nestačí – o udržitelnosti musíme přemýšlet ve všech fázích naší cesty,“ komentuje Jochen Paesen, viceprezident a šéf Kia Next Design Interior Group. „To znamená i pečlivý výběr materiálů, které v našich vozidlech používáme, aby vždy byly netoxické a biologicky odbouratelné.“

 Technologie: Hledání jednoduchosti ve složitém

Technologický pokrok otevírá nové designové možnosti, což se promítá do jedinečných a stále lepších zákaznických zkušeností. Společnou sílu inovací, technologií a designu je možné zužitkovat ve prospěch jednoduchých řešení složitých problémů. Například platforma E-GMP (Electric Global Modular Platform), vyhrazená pouze pro elektromobily značky, dovoluje stavět vozidla s plochou podlahou, čímž se mění celé pojetí architektury automobilu a vznikají zcela jedinečné interiéry: od kabin navrhovaných pro řízení ke kabinám připomínajícím obytný salonek.

Dalším příkladem je oceňovaný trojrozměrný hybridní materiál s označením GEONIC (ocenění iF Award 2022), používaný při výrobě modelu EV6. GEONIC je jednoduchá metoda s dalekosáhlým významem, která přináší pokrokový přístup k návrhu interiérů vozidel a umožňující nastolit odlišnou atmosféru v kabině vozu v závislosti na výbavové linii.

„Kia vytváří interiéry pro řidiče a cestující, kdy naplňuje dnešní potřeby mobility a zároveň vyhlíží budoucnost autonomního řízení,“ uvádí Karim Habib. „Naším cílem je vytvářet příjemný prostor, v němž se uživatelé cítí pohodlně, uvolněně a jako doma: neprodáváme automobily – prodáváme zážitky a zkušenosti.“

Sledujte Kia na Twitteru @KIACzech